 |
Regels over identiteitskaart in aparte wet |
Op dit moment staan de regels over de Nederlandse identiteitskaart in de Paspoortwet en de onderliggende regelgeving, zoals het Paspoortbesluit en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) haalt deze regels uit de Paspoortwet- en regelgeving. Deze regels komen in aparte wet- en regelgeving voor de Nederlandse identiteitskaart. Dit noemen we de ontvlechting van de Paspoortwet. Belangrijk om te weten: er worden geen nieuwe regels toegevoegd. De nieuwe wet- en regelgeving bevat alleen bestaande regels die nu al van toepassing zijn.
De wetsvoorstellen die nodig zijn voor deze ontvlechting worden op dit moment door de Tweede Kamer behandeld. De onderliggende regelgeving wordt binnenkort in consultatie gebracht en gedeeld met o.a. de VNG en NVVB voor een reactie. |
|
|
 |
BRP API nieuws van afgelopen maand |
Ook in de afgelopen maand zijn er weer een aantal ontwikkelingen geweest op het gebied van onze BRP API. Zo vond op donderdag 16 januari de officiële overdracht van de gezagsmodule van Logius aan RvIG plaats, is de gemeente Den Haag volledig over op de BRP API, was woensdag 15 januari het eerste BRP API vragenuurtje en is er een Podcast opgenomen samen met Centric. |
|
|
|
 |
Applicatie adreswijziging buitenland nu beschikbaar |
RvIG introduceert een nieuwe applicatie waarmee burgers met een DigiD die buiten Nederland wonen hun adreswijzigingen veiliger en sneller kunnen doorgeven. Een correct geregistreerd adres is essentieel om toegang te houden tot belangrijke diensten zoals pensioenbetalingen en officiële correspondentie. De applicatie vereenvoudigt het proces en verhoogt de efficiëntie, zowel voor burgers als voor betrokken organisaties. |
|
|
|
|
|
Invoering BSN in Caribisch Nederland en autorisaties BRP-V/PIVA-V |
In 2025 krijgen alle inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN), het wordt naast het ID-nummer opgenomen in de bevolkingsadministratie van de eilanden. Tegelijkertijd worden deze inwoners geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP) via de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Hierdoor zijn hun gegevens toegankelijk voor geautoriseerde instanties. Dit voegt een nieuwe doelgroep toe aan de BRP-V, wat gevolgen kan hebben voor autorisaties. RvIG heeft een analyse uitgevoerd om de impact hiervan op afnemers in kaart te brengen, met nadruk op geautomatiseerde afnemersindicaties. |
|
|
|
Wijziging Regeling BRP: Adreskwaliteit en bewaartermijnen |
Dit jaar worden twee belangrijke onderwerpen gewijzigd: de verbetering van adresgegevens met de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) en nieuwe regels rond de bewaartermijnen van documenten in de Basisregistratie Personen (BRP). Wat betekenen deze wijzigingen voor gemeenten en burgers? Hoe draagt LAA bij aan betere adresregistraties via te ontwikkelen profielen en wat houden de nieuwe bewaartermijnen in? |
|
|
|
|
Nieuwe rollen functiescheiding |
Sinds begin dit jaar is de nieuwe rolverdeling binnen functiescheiding wettelijk verplicht. Voor ieders veiligheid schrijft de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland voor dat er nu minimaal drie personen betrokken zijn bij de aanvraag, het verstrekken en uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten. Zo beschermen we medewerkers tegen fouten, mogelijke dwang of chantage van buitenaf. Ook is de uitzonderingsregel verzwaard. |
|
|
|
|
|
 |
Meldingregistratie ook in gebruik genomen door eerste gemeente |
De gemeente Noordenveld heeft eind 2024 als eerste gemeente de nieuwe functionaliteit Meldingregistratie in gebruik genomen. Eerder hebben ook alle grensgemeenten, bureau Nooddocumenten van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol en de kabinetten van de Gouverneurs van Aruba en Sint Maarten deze functionaliteit in gebruik genomen. We verbeteren het reisdocumentenstelsel continu. Zo voegen we regelmatig nieuwe functionaliteiten toe. |
|
|
|